Als jij ondernemer bent weet je waarschijnlijk al lang hoe belangrijk het internet is voor jouw bedrijf. Bovendien ben je je er waarschijnlijk ook van bewust dat het internet en het hebben van een webpagina niet voldoende is om klanten te vergaren. Je moet daarvoor actief aan de slag en ervoor zorgen dat je op het internet ook daadwerkelijk vindbaar bent. Hoe doe je dat? Door middel van SEO voor je website.

 

SEO

De letters SEO staan voor Search Engine Optimalization en zijn onderdeel van een combinatie van activiteiten die ondernomen kunnen worden door ondernemers of bedrijven om ervoor te zorgen dat hun webpagina hoog zal scoren in de organische resultaten van een zoekmachine. De vermelding van een bedrijf in de organische zoekresultaten van een zoekmachine zijn gratis. Het is daarom een interessante optie voor veel bedrijven om te spelen met de manier waarop deze weergegeven worden en te proberen ervoor te zorgen dat hun vindbaarheid vergroot wordt en hun weergave optimaal is.

 

Hoe werkt SEO

Hoe doe je dat nu precies? Wat een heel belangrijke rol hierbij speelt zijn keywords of ook wel zoektermen. Daarbij gaat het om een analyse van de zoektermen die worden gebruikt door gebruikers van zoekmachines en die vervolgens leiden tot de webpagina van de ondernemer. De ondernemer kan vervolgens inspelen op het veelvuldig gebruik van bepaalde zoektermen. Dat kan op verschillende manieren. Allereerst is dat de technische manier. Daarbij moet je bijvoorbeeld denken aan de naam van de URL van het bedrijf, maar ook de metadescriptie; de tekst die weergegeven wordt als snippet onder de URL. Vervolgens is de content ook heel belangrijk. Als de content van de webpagina zodanig aangepast wordt dat de zoektermen waarmee het bedrijf gevonden wil worden daar op verschillende manieren en meerdere keren in terugkomen, zal de vindbaarheid van deze pagina vergroot worden.

 

Linkbuilding

Een derde en heel belangrijk onderdeel van vindbaarheid in zoekmachines is de verspreiding van links naar de webpagina van de ondernemer over het gehele internet. Daarbij geldt: hoe meer links er over het internet verspreid zijn die leiden naar deze pagina, hoe hoger het bedrijf in de resultaten van de zoekmachines komt te staan. Dit is dan ook de reden dat blogs de afgelopen jaren zo ontzettend belangrijk zijn geworden. Door middel van blogs, die ook nog eens content bevatten, kunnen ondernemers links naar hun pagina over het internet verspreiden en zo hun vindbaarheid vergroten. Tenslotte kan ook nog gespeeld worden met het zelflerende algoritme van een zoekmachine, waardoor een webpagina geïndexeerd wordt op basis van het gebruik van bezoekers en de keuzes die zij maken.